maandag 12 april 2021

De berg op

 


Toen het gisteren toch nog droog werd besloten we richting Eerde te rijden.

We beklommen de Besthmenerberg.


En vriendlief ging nog een 35 meter hoger de uitkijktoren op.

Waar hij zelfs tot aan Zwolle kon kijken.

Daar waagde ik me maar niet aan, maar van het bankje onder de toren had ik ook een fraai zicht.

De schoorsteen is van de kaasfabriek in Ommen, waar geitenkaas gemaakt wordt.


We bekeken ook het nabijgelegen openluchttheater, waar grootheden zoals de Dijk en Edwin Evers en in een ver verleden Anneke Grönloh optraden, maar dat er nu stil en verlaten bij ligt.


Daarna daalden we weer het stijle pad de berg af.


Waarna we naar links afsloegen om het vernieuwde monument van Kamp Erika te bezoeken.


Hier kwamen voor de oorlog de aanhangers van Krishnamutri in grote getalen bijeen in de Sterkampen.

De Duitsers maakten er een strafkamp van: Kamp Erika.

En na de oorlog werd het nog een jaar gebruikt als interneringskamp voor mensen die "fout" waren geweest.

Van het kamp is niets meer te vinden.

Lang stond er dit herinneringsmonument van zwerfkeien:


Dat is vorig jaar vervangen door de 4 grote betonblokken hierboven.

Eerlijk gezegd weet ik niet of dat zo'n verbetering is.

De blokken beginnen nu al af te takelen.

De opgegoten letters brokkelen af en het driedimentionale gezicht van de Krishnamutri staat vol water.

+++++

Fotos met dank aan Anne, want ik was mijn fototoestel vergeten

7 opmerkingen:

  1. Om eerlijk te zijn vind ik het herinneringsmonument van zwerfkeien mooier, passender.
    Maar wie ben ik?
    Die trappen op de uitkijktoren, hm 35 meter is wel hoog, hè.
    Dat blijf ik ook liever beneden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag net op instagram dat de grote zwerfkei nu op een andere plek staat met een nieuw bankje erbij en een bord met de namen van de drie mensen die daar omgekomen zijn.

      Met mijn hoogtevrees was beneden blijven een verstandige keus. Twee vrouwen die het wel probeerden kwamen nog niet halfweg.
      Maar ben er nog niet achter waar precies.

      Verwijderen
    2. Oeps die laatste zin hoorde bij de kei, niet bij de vrouwen

      Verwijderen
  2. Een mooie dag weer ondanks de kou, ik ken het monument niet, maar inderdaad de zwerfkeien passen beter bij het landschap,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was bar koud, maar gelukkig net lang genoeg droog.

      Verwijderen
  3. 35 m is wel erg hoog, zou ik ook niet durven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou ook beneden zijn gebleven hoor, en net als anderen, vind ik de zwerfkei een mooier gedenkteken, maar ja, wie zijn wij...

    BeantwoordenVerwijderen