maandag 13 maart 2023

Toeval bestaat niet

 Ik ging een weekje op vakantie met Lolo.
Paar dagen voor vertrek vroeg ik nog even aan mijn buurvrouw om haar telefoonnummer, voor het geval er iets zou zijn.
Daar had ik eerder nooit aan gedacht, maar het leek me opeens wel zinvol.

We werden weggebracht door een vriendelijk meneer van Automaatje.
Toen hij weer thuis was belde hij me, om te zeggen dat mijn sleutelbos nog in zijn auto lag.
Die had ik gelukkig niet nodig.
Hij zal ze terug geven wanneer hij ons weer op komt halen.

Die eerste nacht sliep ik heel slecht.
Iedere keer droomde ik dat mijn achterdeur nog open stond en dan lag ik weer wakker.
's ochtends liep ik in gedachte nog even terug hoe ik spullen en kat naar buiten bracht en ik kon me toch echt herinneren dat ik daarna de deur op slot had gedaan.
De rest van de dag zakt het naar de achtergrond.

Als ik savonds even op mijn Essent kijk, zie ik tot mijn schrik dat het gasverbruik van de vorige dag abnormaal hoog is.
Stond de deur dan toch open?
In paniek belde ik het Automaatje.
Die heeft immers mijn sleutels.
En hij beloofde me om diezelfde avond nog te gaan kijken.

Ik belde ook mijn buurvrouw om haar te waarschuwen, zodat ze niet schrikt als ze wat bij mijn huis hoort.

Eind van de avond kreeg ik een telefoontje.
Hij heeft de deur keurig op slot aangetroffen.
Er is ook niet ingebroken.
Maar ik was vergeten de  verwarming lager te zetten.
Dat heeft ie alsnog voor me gedaan.

De volgende dagen vriest het.
En als ik aan het eind van de week op mijn Essent kijk is mijn gasverbruik een fractie van wat het die eerste twee dagen was.



9 opmerkingen:

  1. Prachtige verhaal en je wIst er raad mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, ik snap wel dat je schrok! Hoe vervelend is dit als je op vakantie bent. Heerlijk dat er iemand kon gaan kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei dat is wel even schrikken zeg, maar wat een service van automaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is zeker schrikken, maar ook fijn, dat die man zo aardig was, om het even te regelen.
    Hopelijk heb je het toch naar je zin gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor ie me vanmorgen ophaalde had ie stiekum ook vast de verwarming weer omhoog gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat je iemand kon bellen en wat lief dat hij de kachel voor je uit (én aan) heeft gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niet helemaal uit hoor.
    Maar verstandig laag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat lief van die meneer, heeft hij je toch maar mooi wat geld bespaard! Heb je het leuk gehad (nadat je je zorgen opzij had gezet)?

    BeantwoordenVerwijderen