zondag 28 mei 2023

Rondje andersom

 Ik heb eindelijk ontdekt hoe ik op google maps navigatie een rondje kan uitzetten.
Dat maakt de mogenlijkheden weer een klein beetje groter.
Gisteren maakte ik daarmee via een andere kant een 15km tochtje naar mijn plekje bij het stuw.
Dan moet ik dwars door de stad.
Je kunt goed merken dat het toeristenseizoen begonnen is.
Op de smalle weg door het centrum was het razend druk.
Ik had een niet ondersteunde bakfiets voor me, die traag ging, maar niet in te halen viel omdat er geen ruimte was.
Achter me een file autos.
Maar niemand die zich druk maakte.

Bij de enige brug die Ommen-stad rijk is was het echt een gekkenhuis.
Het is daar altijd al een ramp, ondanks de vele (tonnen verslindende) aanpassingen die de gemeente er al gedaan heeft in een poging het op te lossen.
Van zes kanten moet het verkeer zich in elkaar voegen.
En ik was ook even vergeten dat er pinksterfair is op het Laer.
Daardoor was het nog drukker.


Voordeel van op een driewieler rijden is dat je best wel vaak voorrang krijgt, ook als je het niet hebt.
De verkeerschaos kon ik dus al snel achter me laten.


Bij deze foto moet je even sterk inzoomen op het blauw een klein beetje rechts van het midden, dan kun je zien wat ik zag.😄🪂


Via een mooie route kwam ik uiteindelijk bij het stuw terecht.
Waar in het naastgelegen sluisje net bootjes geschut werden.
Altijd leuk om even te bekijken.

Toen ik de brug over het stuw op reed kwam me een stoere motorrijder tegemoet.
Ik boog me even even stoer over mijn stuur.
Ellebogen in de lucht.
Met helm en polaroid overbril lijk ik net zo'n motorrijder van een eeuw geleden.
De man moest er net zo hard om lachen als ik.


Het bankje aan de overkant was inmiddels vrij.
En met een hapje en een drankje genoot ik de rest van de middag van het bruisende water en het mooie uitzicht.
Over niet al te lange tijd kan dat voorlopig niet meer.
Er komt een nieuwe brug 15 m naast het stuw.


De boeren van Junne moeten al meer dan tien jaar een omweg van 15 km maken met hun landbouwwerktuigen, dwars door een wijk van Ommen en over de chaosbrug bij het centrum.
De huidige brug op het stuw is te slecht geworden voor zwaar verkeer.
Er is heel veel heibel over deze nieuwe brug.
Enkele omwonenden (nieuwkomers) strijden er al jaren uit alle macht tegen.
Maar ik snap wel dat het echt noodzakelijk is.
Als de brug er eenmaal ligt, zal het vast wel weer mooi worden en hopelijk krijgt Annes bankje dan een goede vervanger.
( Bankje op de foto is overigens het bankje ernaast)



Nb wat de helm betreft:
Het is nu nog niet verplicht, maar het zit er wel aan te komen voor fietsen die harder dan 20km per uur gaan.
Na wat bijna aanrijdingen en een keer op 2 wielen door de bocht gevlogen te zijn, ben ik toch gaan nadenken.
Een gesprek met een man die na een val met de fiets ernstige hersenschade heeft (of eigenlijk met zijn vrouw, want hij kon niet meer praten) heeft me over de streep getrokken.
Ik wil nog ff langer mee.

En de overbril is een cadeautje voor mezelf.
Ik had wel zo'n opklapbaar ding, maar erg handig is dat niet.
En deze geeft zo'n mooi zicht.

8 opmerkingen:

  1. Een interessant ommetje! Grappig de ontmoeting met de motorrijder. En hopelijk worden de veranderingen toch gewaardeerd. zeker door de boeren, die nu zover om moeten rijden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet wel zeker dat die opgelucht zullen zijn als ze eindelijk weer normaal bij hun land kunnen komen.

      Verwijderen
  2. Wat een mooi rondje! Weet je dat je op de fietsroute planner vd Fietsersbond ook fietsrondjes uit kunt zetten? Die gebruik ik altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou dacht ik d at ik eerder reageerde op je vraag.... : Ik heb een telefoon en een laptop, geen tablet, dus ik weet niet of hij werkt op de tablet..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je had het per ongeluk onder het vorige bericht gezet

      Verwijderen
  4. Dat wil ik ook: zelf een route uitzetten!
    Hilarisch, de ontmoeting met de motorrijder, maar je had weer een geweldige rit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is niet heel moeilijk.
      Je gaat naar google maps.
      Kiest een bestemming.
      Kiest evt nog één of meer tussenpunten.
      En vult dan je beginpunt weer als eindpunt in.
      Als je het met tablet doet, dan moet je wel gps hebben.
      Met telefoon heb je dat volgens mij altijd tegenwoordig.

      Verwijderen