donderdag 11 mei 2023

Rondje tuin

 
Ik begin na 5 jaar eindelijk wat blijer te worden met m'n tuinen.
Hoewel er voor nog wel stukken zijn waar het onkruid te veel z'n gang kan gaan, breiden al de krijgertjes van de afgelopen jaren zich duidelijk steeds meer uit, waardoor op den duur er hopelijk steeds minder ruimte voor het onkruid komt en dus ook minder werk.
Grote verrassing is dat ik spontaan een kardinaalsmuts struik erbij heb.
In mijn kindertijd genoot ik daar al zo van als we, in het najaar, in het duingebied, over een smal paadje tussen de hagen vol mutsjes door liepen.
En ik heb er altijd al eentje in de tuin willen hebben 


De slaapmutsjes zijn laat dit jaar.
De laurier uit Annes tuin, heeft voor het eerst gebloeid.
En er blijven hardnekkig planten onder mijn drempel vandaan groeien.


De zijtuin vraagt steeds minder werk.
Alleen de coniveertjes van mijn voorgangers zijn zo zieltogend dat ik ze er nu toch echt uit zal moeten zien te krijgen.


En dan de achtertuin.
Met het perkje bij de schuur ben ik ronduit blij.
Daar heb ik nauwelijks meer werk aan en er gebeurt tussen de boterbloemen vanalles.


Ook de zonnige zithoek met fruit valt weinig over te klagen.
Al groeit de framboos wel erg graag tussen de klinkers door.
Ik ben nog naarstig op zoek naar een betaalbare hulpkracht om de terrassen weer eens van ongewenst groeisel te ontdoen.
Een echte tuinman kan ik me niet steeds veroorloven.
Van wat ik daarvoor in één ochtend moet neer leggen leef ik een maand.
Omdat bukken nog steeds moeizaam gaat lukt me dat zelf echt niet.


Bij mijn schaduwzithoek gaat het ook steeds beter.
De struik die ik een paar jaar geleden kocht is wel groot geworden, maar groeit nog niet storend naar voren.
En de krijgertjes vullen het randje ook steeds beter.


En dan het grote perk.
Ik heb de afgelopen weken de vlinderstruiken gesnoeid daardoor kijk je nu even heel erg tegen de schutting aan.
Met de sering ben ik erg blij.
Ik heb hem 1,5 jaar geleden afgezaagd omdat een hoge boom op die plek niet zo handig was.
De uitlopers liet ik staan.
Vorig jaar zag het er nog niet uit, maar nu is het een mooie volle struik geworden.
In de rest van het vak voltrekt zich een drama.
Een woekeraar heeft zich door het hele vak gezet.
Vorig jaar had ik er al heel veel van weggetrokken zo goed en zo kwaad als het ging.
Maar nu staat werkelijk het hele perk vol en zie je de andere planten niet meer.
Weghalen lukt nog niet, de plantjes knappen boven de grond af.
Wat verder in het jaar zijn de stelen steviger en lukt het me hopelijk,net als vorig jaar, zelf om ze weg te kunnen trekken.


9 opmerkingen:

  1. Kun je niet een briefje ophangen in de lokale supermarkt, dat je op zoek bent naar hulp om de bestrating schoon te maken? Tegen geringe betaling of misschien kun je die ander helpen, met stekjes van planten bijvoorbeeld?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al voelsprieten uit staan.
      Maar heeft nog niets opgeleverd.

      Verwijderen
  2. Een lust voor het oog je tuin! Wat mooi bloeit de sering . ook de andere plantjes zijn het bekijken waard. geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die sering is echt mooi geworden zo he.
      Die onder m'n slaapkamerraam doet het ook goed.

      Verwijderen
  3. Woon je er al weer 5 jaar? Time fles. Wij gebruiken een apparaat dat de wortels van onkruid verhit waardoor ze afsterven, dat is niet zo zwaar als uittrekken denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zo'n brander.
      Bevalt dat goed?
      Maar werkt denk ik alleen voor laag onkruid.
      Zou voor het terras wel handig zijn.
      Maar dat hoge spul is een ander verhaal.

      Verwijderen
  4. De anonieme reactie hierboven is van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat bloeit en groeit het in jouw tuin uitbundig, zo mooi!
    Is er in jouw plaats niet zoiets als dit: https://hiphelpt.nl/ ?
    Dat zou ook een mogelijkheid zijn, voor bestrating, of tuinklussen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is er wel, maar met een chronisch gebrek aan vrijwilligers.
      Je mag er ook maar 2x per jaar een aanvraag doen.

      Verwijderen