donderdag 29 juni 2023

Lustrum met pijn in het hart

Vandaag is het alweer 5 jaar geleden dat de verhuiswagens voorreden.
5 Turbulente jaren, die begonnen als een sprookje en dramatisch veranderden.

(archieffoto)

Nog steeds ben ik erg blij met mijn huisje.
Maar toch ben ik, met veel pijn in het hart, al een tijdje op zoek naar een ander huis.
Niet omdat ik dat  nou zo graag wil, maar omdat de omstandigheden inmiddels dusdanig veranderd zijn, dat ik hier niet oud kan worden.

Mijn huis voldeed vijf jaar geleden aan de randvoorwaarden die ik nodig had.
Een fijne tuin, supermarkt om de hoek en openbaar vervoer op loopafstand.

In de afgelopen 5 jaar zijn er drie buslijnen opgeheven.
En ik kan nu de afstand naar de dichtstbijzijnde bushalte niet meer lopend overbruggen.
De trike kan ik niet bij een bushalte of bij het station laten staan.
Dat vind de verzekering niet leuk.
Dus zou ik met de taxi naar de bushalte of het station moeten.

De supermarkt is verhuist, en ook niet meer op loopafstand.
Op de trike kan ik maar een paar boodschappen meenemen, dus bestel ik nog steeds het meeste on line.

En de tuin kost me veel kopzorgen.
Ik doe m'n best, maar het is zwaar.
Tuinman inhuren kost veel geld.
Dat kan ik op de lange duur niet blijven opbrengen.

Mijn droom is een plekje in de buurt van het centrum.
En al een paar keer stond ik erg hoog, maar greep nog net mis.

Deze week zijn 8 woningbouwverenigingen in de wijde regio, voor mij totaal onverwacht, gaan samenwerken.
Dat betekent dat er in één klap veeeeeel meer mensen op een huis kunnen reageren.
Ook is de manier van toewijzen op z'n kop gegooid.
Wat dat gaat betekenen voor mijn kans op een nieuwe stek weet ik nog niet. 
Maar het ziet er niet best uit.

6 opmerkingen:

  1. Wat vreselijk vervelend dat alles zo veranderd is. Vijf jaar geleden was alles aanwezig voor een fijn zelfstandig leven en nu dus niet meer. Ik hoop dat je, ondanks alle veranderingen, toch gauw in aanmerking komt voor een nieuwe woning.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kan er veel veranderen in 5 jaar. Je hebt ook echt wel pech met een aantal dingen hoor...
    Ik hoop toch echt voor je dat er snel geschikte woonruimte voor je is waar je met plezier kunt wonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel naar die veranderingen. Hopelijk, vind je toch een fijne woning…

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zit ook een positieve kant aan die samenwerking: veel meer woningen die beschikbaar komen! Voor ons was het 4 jaar geleden precies die samenwerking die ervoor zorgde dat wij ons huis toegewezen kregen, eentje die bij een andere stichting in beheer was, en waar wij anders niet voor in aanmerking waren gekomen. Ik ga voor je duimen dat zoiets voor jou ook binnenkort gebeurt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor sommige mensen is dat inderdaad positief.
      Maar het systeem hier telt vanaf de dag dat je in een huis van de wbv woont.
      Dus senioren die hier al hun hele leven wonen hebben veel meer punten dan ik ooit zal hebben.
      En aangezien de kern van ons stadje veel bied, niet alleen qua winkels en horeca en openbaar vervoer, maar ook een heel gezondheidsplein, is dat mega aantrekkelijk.
      Ik ben niet op zoek naar een huis in zwolle of markelo.
      Dus voor mij zijn er alleen maar nadelen.
      Ik wil niet ergens anders compleet opnieuw beginnen.
      Dat heb ik nou wel genoeg gedaan.

      Verwijderen