vrijdag 6 oktober 2023

Afscheid nemen doet soms zeer

 Een half leven geleden begon ik workshops hoeden maken te volgen.
Pas toen hoorde ik dat mijn oma, begin vorige eeuw, ook hoedenmaakster was geweest.
Wat zou het leuk zijn geweest als ik haar op had kunnen volgen.
Maar het bleek eenveel  te kostbare hobby, waar ik mijn beroep niet van maken kon.
De spoeling was te dun, er werden nog maar weinig hoeden gedragen.
En de investering was te groot.
Toen ik ook nog het onderste botje van mijn duim brak, waardoor ik niet meer genoeg kracht had om het vilt over de mallen te trekken, verdwenen alle mooie pas aangeschafte materialen voorgoed in de kast.


Nu 3 verhuizingen verder heb ik eindelijk de moed om er afscheid van te nemen.
De hele bubs staat te koop op een hoedenmakersgroep.
Met pijn in het hart, dat wel.
Één van de vele vervlogen dromen in mijn leven.
Grote opruiming houden is knap confronterend.


Maar deze totaal vergeten hoed ga ik afmaken.
Hij is al gevormd en moet alleen nog in elkaar genaaid.
En in de doos zitten nog genoeg zonnehoeden voor de rest van m'n leven.







11 opmerkingen:

  1. Wel een bijzondere hobby! Jammer dat het niet meer gaat en dan jun je beter iemand anders er blij mee maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms vind ik het erg dat ik al mijn spullen kwijt ben geraakt, maar het voordeel is dat ik nooit hoef te kiezen om afscheid te nemen van spullen (in het kader van "het glas is altijd half vol 😉). Ik begrijp het dat je aan het opruimen bent, maar waarom deze mooie verzameling weg doen? Er mag toch best wel iets blijven?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan er niets mee.
      En ik heb nog zo verschrikkelijk veel andere materialen staan dat ik 200 moet worden.

      Verwijderen
  3. Wat leuk dat je deze opleiding volgde , jammer dat het niet meer lukt!
    Ook ik volgde tijdens mijn modevakschool opleiding een hoedencursus , we maakten vanwege de kosten de hoedjes in het klein. maar inderdaad worden er haast geen hoeden meer gedragen dus hier ligt ook alles stil! De hoedjes heb ik nog steeds !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een interessante hobby! Kan je het niet aan een ROC (regionaal opleidingscentrum waar mbo-opleidingen worden gegeven) doneren, daar zijn namelijk ook opleidingen voor mode-ontwerpers. Of wat dacht je van een Kunstacacemie, hbo-opleidingen mode worden daar ook gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef al zoveel weg.
      Mag ik ook nog ergens geld voor vragen?

      Verwijderen
    2. Oh, sorry, dat bedoelde ik niet, ik dacht dat je het niet kwijt kon. Tuurlijk mag je er geld voor vragen, je hebt er ook een boel geld aan uitgegeven! Ik zou de laatste zijn die zegt dat je het moet weggeven.

      Verwijderen
    3. Ik heb het op fb op een groep voor hoedenmakers gezet.
      Was veel animo voor gelukkig.

      Verwijderen
  5. Jammer dat zo liep met je hoeden. Goed dat je toch weg doet. Ik hoop dat je ervoor krijgt wat je vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer zelfs.
      Ik zou er een weekje van op vakantie kunnen.

      Verwijderen