donderdag 4 juli 2024

Over huizen zoeken

 Ik schreef  laatst al eens over de Zeeuw die zo graag terug naar Zeeland wil.
Hij is nog steeds naarstig zoekende, dus als je iets weet (ook als het niet helemaal voldoet) laat van je horen!



Vandaag wil ik het eens over een andere zoekende hebben.
Nl ondergetekende.
Nu zit ik nog niet in nood gelukkig, maar toch zou het fijn zijn als ik verder kon.

Ik ben op zoek naar woonruimte in of direct bij het centrum van Ommen.
Niet omdat ik niet fijn woon.
Ik heb een heel fijn huisje in een buitenwijk.
Maar sinds ik toch wel wat invalide geworden ben is het allemaal wat lastiger geworden.
Best veel tuin rondom, dat ik niet meer zelf kan behappen.
Supermarkt om de hoek verhuist naar 3x zover weg.
En geen enkele bushalte meer op een voor mij haalbare afstand.

Er komt nauwelijks iets vrij, maar vorige week opeens twee goede opties:

Voor een groot appartement stond ik zowaar in de top.
86m² met twee slaapkamers en een huiskamer van ruim 42m² 🤗.
Supermarkt aan de overkant.
Bushalte op 125m.
Minpunten: bescheiden balkonnetje en de ramen zaten nogal hoog.

Ik stond al dagen  op  één, maar mailde voor de zekerheid even met de woningbouw of de berging wel toegankelijk was voor mijn trike.
De volgende morgen stond er al een wijkconcierge bij me op de stoep, of ik die middag tijd had om even met hem met fiets daar naar toe te gaan om  te kijken.
Inmiddels was ik naar de tweede plaats gezakt.
Maar omdat er steeds vaker mensen met aangepast vervoer zijn, wilde hij het toch wel graag eens met eigen ogen ook zien.
En het ging dus echt niet 😭.
Een lange gang en dan een korte haakse bocht.

Maar hij vertelde me dat alle buurtconcierges binnenkort in overleg gingen om te kijken of ze oplossingen voor dit steeds meer voorkomende probleem kunnen vinden.
Dat is mooi, maar te laat voor mij voor dit appartement helaas.

De tweede optie was het tegenovergestelde.
Een piepklein schattig huisje in het centrum van Ommen.
Met 3 kleine slaapkamertjes, een huiskamertje van 17m², een goed omheind achterplaatsje van 4,5x4,5m, en een kleine groene voortuin.
En als bonus : een eigen oprit naar de schuur, die groot genoeg was.
Alleen de tuindeur hoefde maar verplaatst te worden.
Op 50m van een supermarkt, alle andere winkels op loopafstand, 120m van de bushalte en 200m van de Vecht.
Enige minpunt: klein.
Ik stond enige tijd in de top 5, maar eindigde op nr 13.
Het bleef nog even spannend, want de eerste 4 zeiden nee.
Maar toen was het toch echt voorbij.



Verstandelijk gezien heb ik nog geen haast, maar toch zou ik willen dat ik dit af kon ronden.
Het zet me op bepaalde punten stil.
Zo zijn mijn luxaflexen versleten.
Regelmatig zakt er weer eentje scheef.
Maar ga die natuurlijk niet meer vervangen.
Ik wil graag een grotere vrieskast, maar na elke verhuizing heb ik een andere koelvriescombinatie moeten aanschaffen omdat het alweer niet in m'n keuken pastte.
Maar ook nieuwe dingen ondernemen vind ik lastig.
Dat soort punten dus.

 


8 opmerkingen:

  1. Je aan een woning helpen kan ik helaas niet. Maar is het ook mogelijk om woningruil te doen, via de woningcorporatie? Dat was waar wij huurden wel een mogelijkheid, en ik kan me voorstellen dat er echt wel animo is voor een grotere woning in een buitenwijk, bijvoorbeeld een gezinnetje dat groeit.
    Wat ik niet begrijp is, hoe je kunt zakken van plaats. Jij bent toch nr. X die in aanmerking komt, en ik begrijp dat je kunt stijgen doordat mensen de woning afwijzen, maar hoe daal je dan? Ik hoop dat je snel een geschikt huisje zult vinden! Ommen bevalt je blijkbaar goed genoeg om er te willen blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik laatst al een oproep voor gedaan.
      Maar ik heb nu al een seniorenwoning he, daar mogen geen gezinnen met kinderen in.

      Inschrijven doe je per huis.
      Dus dat is elke keer weer anders.
      Hoe populairder de buurt hoe meer inschrijvers

      Voor seniorenappartementen sta ik heel hoog, maar die zijn er maar weinig in het centrum.
      En dus meestal voor mij niet geschikt.

      De gewone huizen zijn voor een grotere doelgroep.
      Daar reageren dus veel meer mensen op.
      Ook steeds meer mensen van buitenaf die in de eigen plaats niets kunnen vinden.
      Ik woon hier pas 6 jaar en heb dus ook pas zes jaar inschrijftijd.
      Je krijgt hier punten vanaf dat je een woning van de WBV huurt.
      Er zijn dus heel veel mensen met een veel langere inschrijftijd dan ik.
      Dat wordt in 2029 afgeschaft.
      Maar daar schiet ik eweinig mee op.

      Verwijderen
  2. Zoooo.... ook aan je zoektocht begonnen, zij het om andere redenen die ik wel heel goed begrijp. Eigenlijk is het al best een aardig goed signaal dat je bij het zoeken en reageren zo 'hoog' scoort in de interesse-rijen... Daar heb je niet direct wat aan, maar het is wel positief te noemen toch?
    Ik wens je veel geluk in je zoektocht, en een toenemend verloop in kansen die steeds meer aan jou wensen voldoen! Toi toi toi! 🙏🏾🍀🤞🏼

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben al een paar jaar aan het zoeken hoor.
      En sta ook bijna altijd hoog, behalve in de zg goedkopere buurten.
      Maar die zijn net zo ver van het centrum dus daar had ik toch al.nix aan.

      Verwijderen
  3. Ik dnap dat je wilt/moet verhuizen. Wat jammer dat het grote appartement niet door kon gaan omdat je trike niet pastte .. Maar alles heeft z'n reden, wie weet komt er straks een nóg mooier plekje op je pad 🤞🏼. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een wonderlijke tombola is de woningmarkt. Ik kan me voorstellen dat je wel verlangt naar een soort permanentie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat het nog gekker maakt is dat de prijzen enorm omhoog gegooid zijn.
    Ik mag op huizen ver boven de onderste subsidiegrens reageren.
    Dan krijg ik korting.
    Maar daardoor is een groot huis voor mij net zo duur als een klein hokje.

    BeantwoordenVerwijderen