dinsdag 12 april 2022

Duurzaam inkopen of toch niet?

 Als je maanden aan huisgebonden bent en er nauwelijks winkels bereikbaar voor je zijn, dan ben je dankbaar dat er tegenwoordig online winkels zijn en supermarkten die thuis bezorgen.
Nee ik weet het, duurzaam is het niet.
Maar het is wel een uitkomst.

De laatste tijd zie ik ook steeds meer initiatieven om iets te doen met producten die anders weggegooid worden.
To Good to Go is daarvan wel de bekenste.
Dan bied je op een pakket vers voedsel dat op de datum is.
Je weet nooit van te voren wat er in zit.
En je haalt het zelf op bij de winkel.
Dat is duurzaam.
Al verdenk ik sommige winkels er wel van dat het niet om restanten gaat, maar puur om reclame.
Ik heb het twee keer gedaan bij de Lidl.
Prachtige pakketten met groente en fruit.
Maar wel erg grote hoeveelheden voor mijn eenpersoons huishouden.
Andere supermarkten hebben meer variatie.
Maar die doen hier nog niet mee.

Dan val ik af en toe voor een doos van Unwasted.
Chips en nootjes en ontbijtgranen die overblijven in de fabriek, worden ruim onder de prijs verkocht.
Ook hier weet je van te voren niet wat er in zit.
Wel het aantal.
Handig als je een feestje hebt.
Gevaarlijk als je een snoepert bent.
Die doos word per post verzonden.
Duurzaam omdat er minder verspilling is, minder duurzaam vanwege het vervoer.
Weegt het tegen elkaar op?
Ik weet het niet.
Ik vind het gewoon lekker.



Kort geleden ontdekte ik Foodello.
Zij verkopen A-merk producten die tegen de tht datum zitten.
Het handige bij hen is dat de tht datum er op de site bij staat.
Die is soms nog wel maanden vooruit.
En hoe dichter het bij de tht datum komt hoe goedkoper het wordt.
Dan wordt het vaak wel meer stuks tegelijk.
En het zijn allemaal producten die je ook ruim na de tht nog kunt gebruiken.
Ik heb het een paar weken bekeken en toen wilde ik het toch een keer proberen.
Als je je opgeeft voor de nieuwsbrief krijg je een code waarmee je 5€ korting krijgt.
Het minimumbestelbedrag is 20€.
Mijn bestelling was €21,73.
Ik betaalde €16,73.
De winkelprijs heb ik niet uitgerekend, maar die is een flink veelvoud.
Ook dit komt per post.
Hier dus ook weer de vraag weegt het "niet weggooien" op tegen het vervoer?
En hoe groot is de verleiding om meer te kopen?
Daar ben ik dus met de appelkaneelontbijtkoek die op de datum van morgen staat mee de mist in gegaan.
4 is wel erg veel.
Ik weet niet hoe lang die het over datum vol houdt.
Maar kan er vast wel iemand blij mee maken.

Doe ik het nog een keer?
Ik weet het niet.
Misschien als hun aanbod breder wordt.
Of als ik een keer een feestje heb.
Nu was het door die extra korting leuk om een beetje gek te doen.


Wat zeker niet duurzaam is , is dat ik vanmorgen mij tablet heb laten vallen.
Dat was geloof ik al de vierde keer deze week.
En deze keer goed mis.
Glas gebarsten, één hoek aan gort, en een rand verbogen.
Gek genoeg doet ie het nog wel.
Maar omdat de accu ook al door mijn wangebruik begint af te takelen en er nog meer slijtageproblemen zijn, heb ik er toch maar voor gekozen om een nieuwe te bestellen.
Nu gebruik ik hem zeer voorzichtig om te voorkomen dat ie uit elkaar valt voor de nieuwe er is.
Maar mocht je niets meer van me horen.
Dan weet je waarom.


17-04-2022
NB inmiddels is het minimumbestelbedrag verhoogd naar 25€



4 opmerkingen:

  1. Wat een pech van je tablet! En: al dat bezorgen is inderdaad niet heel goed voor het milieu, maar wel een uitkomst als de winkel buiten bereik is.... (Een van mijn beste vriendinnen laat de boodschappen bezorgen - en daar VIND ik wel wat van, maar voor haar is het ZO fijn...!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt een uitkomst.
      Je kunt niet maanden van de paar mensen die ik hier ken verwachten dat ze boodschappen voor me blijven doen.
      Ik was heel blij dat ze dat de eerste weken voor me gedaan hebben.
      Ik ga nu 2x in de week met rollator naar de supermarkt om de hoek, die gelukkig nog niet verhuist is.
      Want de toekomstige locatie zou ik echt nog niet kunnen bereiken.
      Maar dan kun je maar weinig mee nemen.
      Toch maakt dat dat ik nu de tijd tussen twee bezorgingen heb kunnen verdubbelen.
      Aangezien een bezoekje aan de supermarkt nu nog zoveel energie kost dat het het enige is wat ik op zo'n dag kan doen, zit vaker gaan er niet in.
      Maar ik zal blij zijn als ik mijn fietstassen weer gewoon elke week kan volladen.

      Verwijderen
  2. Ontdekte dat je ontbijtkoek 3 maanden kunt invriezen.
    Dus er liggen er nu 3 in de vriezer met de datum waarvoor ze op moeten zijn er op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De smaak blijft prima en ze zijn bevroren goed in plakken te snijden

      Verwijderen