vrijdag 29 december 2023

Het water stroomt

 
Toen ik vanmorgen dan eindelijk de gelegenheid had om even bij de Vecht te gaan kijken, bleef dat liedje "het Spaarne stroomt, het Spaarne stroomt....." van Boudewijn de Groot, maar in mijn hoofd hangen.
Onvoorstelbaar, zo hard heb ik de stroom bij de brug nog nooit zien gaan.


Gelukkig is ie alweer iets aan het zakken, dus we gaan de goede kant weer op.
Het Vechtdal kan heel wat hebben hoor, ze zijn hier al eeuwen berekend op hoog water, maar zo erg als nu is het al jaren niet meer geweest.



Ter vergelijking een foto van september 2017.
Dan zie je pas hoe enorm hoog het water nu staat.
De camping links achter de molen staat volledig onder water.
Het water staat het hotel links voor tot aan de voeten
Het wandelpad rechts met de bankjes en de landtong van de haven zijn ook verdronken.


Ook de andere kant op is het uitzicht spectaculair.
Links normaal weilanden en volkstuintjes. 
Nu staat het water tot aan de rondweg.
Rechts normaal een grote zonneweide waar men in de zomer graag zit.


Op deze geleende dronefoto heb ik  ongeveer de zomerbreedte van de Vecht ingetekend.
De foto is van eerste kerstdag.
Links de camping.
Tweede kerstdag stond ook het groene gedeelte in het midden al helemaal onderwater.
Het meer rechtsachter is normaal een recreatiegebied met oa schapen en een speelvijver.
De schapen staan nu op een eilandje en worden per boot voorzien van voedsel.


Er zit ook een goeie kant aan.
Het land aan weerszijden van de Vecht is van nature schraal.
De Vecht voert kalkzand mee (van het bekende Bentheimer zandsteen), bij hoog water spoelt dat over het land en verrijkt de bodem.
Daardoor bloeien  langs de Vecht veel mooie bloemsoorten, zoals de Vechtdalanjer.
Die zouden het hier anders niet volhouden.



10 opmerkingen:

  1. Ik vroeg me al af hoe het bij jullie zou zijn! En.op. al die andere plaatsen waar ik graag kom, langs de Lek en langs de Maas....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat hoge water, ik kreeg net al wat appjes met foto's van de Rijn ook al zo hoog.
    En bij mijn zoon, midden in Veenendaal, zag ik net staat in de kelderbox onder de flat het water zo'n 3 cm hoog....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh dat had ik in mijn flat aan de kust vroeger ook meerdere keren.

      Verwijderen
  3. Wij kennen die brug en de naaste omgeving goed, bijna niet voor te stellen, dat er zoveel water staat. Goed, dat de camping verlaten is, hopelijk stijgt het nu niet meer.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de camping staan nog niet zo lang ook een paar huisjes.
      Die staan vol water.
      En dan heb ik het niet over een laagje.
      Zag de eigenaar er met lieslaarzen doorheen wandelen.

      Verwijderen
  4. Zelf werk ik in Zwolle op de ijsseltoren , een kantorenpand vlak naast de A28 met op de bovenste 19e verdieping een fantastisch uitzicht op de IJssel. Hij is wel vaker behoorlijk breed geweest , maar zo breed als nu heb ik hem nog niet eerder gezien. En hoe mooi het er op afstand ook uitziet, hopelijk blijft het niet stijgen, want dit op zich mooie plaatje brengt voor veel mensen een hoop narigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat wonderlijk goed vind ik.
      Maar het zou wel fijn zijn als het even een weekje droog blijft.
      Want op steeds meer plekken is het kantje boord.
      Hotel Mooi Rivier is ontruimd.
      De Koesafari is niet meer bereikbaar.
      In Arriën hebben ze een kudde ijslanders nog net op tijd weg kunnen lokken.
      Ga zo maar door.

      Verwijderen
  5. Ik hoor nu op het nieuws dat er kou aan komt. Als de hele boel maar niet gaat bevriezen, maar dat zal wel niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Water dat stroomt zal niet makkelijk bevriezen
      Maar het blijft ook droog, dus gaat de rivier langzaam weer zakken.
      En het water dat achterblijft zal wel bevriezen.
      De bodem is overal zo verzadigd, dat dat water voorlopig nog niet weg zal zijn.
      Er wordt veel gladheid verwacht.

      Verwijderen