dinsdag 5 december 2023

Piekperikelen

 Toen ik 5,5 jaar geleden verhuisde, kwamen alle kerstspullen heel over, op één na: de mooie drie bollige piek die ik nog niet zo lang had.
Dus ging de reserve piek erop.
Simpel standaard piekje, dat elk jaar kaler werd.
Je zag er het groen van de boom inmiddels dwars doorheen.
Door de lockdowns en later mijn ziekte kwam het er niet van om op zoek te gaan naar een nieuwe.
Vorig jaar had ik net mijn Easy Rider, maar kon in ons stadje geen piek meer vinden, behalve weer precies dezelfde simpele.
Dit jaar ging ik eens rondkijken op internet, maar schrok enorm van de prijzen.
Wel 20 tot 40€ voor de pieken die ik mooi vond.
Stel je toch voor dat je die uit je handen laat vallen.




Gisteren kreeg ik een appje van spelletjesbuurvrouw met een foto van een hartstikke leuke piek, die ook nog eens heel weinig kostte.
Dus ik zei enthousiast: "Neem maar mee".
Maar toen stuurde ze nog een foto, van nog een leuke piek.
En dus heb ik er nu twee.🤭



15 opmerkingen:

  1. Ps, ik heb een ster als piek, word ik ook helemaal blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook wel eens over gedacht, maar een piek met bollen is toch een stukkie jeugdsentiment.

      Verwijderen
    2. Van kleutertje af aan had onze boom een ster in top omdat het de ster van Bethlehem was en een piek had geen diepere betekenis. Al 86 jaar is de ster ook mijn favoriet en heb ik de piek niet begrepen.

      Verwijderen
    3. en ook nog lelijk gevonden. Het is maar net waar je van je eerste kerstboom mee opgroeit en ervan vindt wat je moeder ervan vond... Wie legt mij de piek uit?

      Verwijderen
    4. Het is niet precies duidelijk wat de herkomst van de piek is. Volgens sommige bronnen verwijst de piek naar de Ster der Wijzen of een geabstraheerde weergave daarvan. Volgens een andere theorie zou de piek een gespieste appel zijn (vergelijk de vorm van de piek), daar appels van oudsher een versiering waren van de Germaanse boom op het Joelfeest, het Germaanse Zonnewendefeest.

      Verwijderen
    5. Een mogelijke andere verklaring: een piek verwijst naar boven, naar de hemel.

      Verwijderen
  2. Maar met al dat gepiek(er) heb je nu twee hele mooie.
    Misschien kun je halverwege wisselen van piek 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je je piekmoment nog maar niet hebt gehad!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig de pieken . Je kerstboom zal stralen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt de tweede piek ook om een tak schuiven. Zonde om zo’n mooierd niet te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ja is een idee, maar ben bang dat ie dan met twk en al naar beneden komt zeilen.

      Verwijderen
    2. Een stok bij een kamerplant steken, met piek erop? Vroeger versierde ik de citroengeranium met ballen, toen ik nog jong, links en kleinbehuisd was!

      Verwijderen
  6. Goed idee, ik heb alleen cactussen en vetplanten.

    BeantwoordenVerwijderen