donderdag 15 augustus 2024

Internetvriendschap?

Ik kijk graag naar het programma catfish op MTV.
Dat programma vind ik heel leerzaam.
Daarin wordt onderzocht of bepaalde internetvriendschappen echt of nep zijn.
Je ziet er soms hele bizarre verhalen van mensen die zo opgaan in een internetrelatie dat ze oprecht denken dat ze binnenkort  gaan samenwonen of zelfs trouwen met iemand die ze nog nooit gezien hebben.
Dan blijkt de vrouw met wie ze al jaren praten een man te zijn.
Of blijkt achter die knappe kerel op de foto een ex te zitten met wie het in het echte leven niet meer klikte, maar on line dus blijkbaar wel.
En soms blijkt het ook gewoon degene te zijn die het al die tijd was en ontstaat er in de echte ontmoeting iets moois.
Of niet.

In het programma wordt de catfish niet automatisch aan de schandpaal genageld, maar probeert men ook om het waarom van iemands nepprofiel te achterhalen.
Vaak is dat onzekerheid, of een diep gekwetst zijn.
De meeste catfishen veranderen hun gedrag in positieve zin na hun deelname aan dit programma.


De meeste internetcontacten die ik heb blijven redelijk in de rubriek vage tot meer bekende kennissen zonder gezicht hangen.
En dat is ook prima.

Sommige internetcontacten noem ik vrienden, zelfs al spreek ik ze maar een paar keer per jaar.
Dat zijn van die mensen waarbij het voelt alsof het gisteren was dat je ze nog sprak.
Je ziet ze eens in de vijf jaar of zo en gaat dan gezellig uit eten.
Of ze komen tevoorschijn als je gaat verhuizen en helpen je  je megaklus te verlichten.

Soms zit er iemand tussen, met wie je veel intenser contact hebt.
Je deelt met zo iemand vele vele jaren, in honderden mailtjes per jaar, lief en leed.
Is het dan gek om dat echte vriendschap te noemen?
Net zoals je vroeger met je papieren penvriendinnetje toch ook echt een diepe vriendschap had.







6 opmerkingen:

  1. Vriendschappen zijn er, net als mensen, in alle soorten. Ik ken het programma, heb het wel eens gezien maar volg het verder niet. Ik heb sinds ik blog een aantal nieuwe vriendschappen: telefonisch contact, What'sApp contact, gebakje-eten-contact en met elkaar e-mail en kaartjes uitwisselen contact. Allemaal zijn ze me dierbaar en geniet ik van deze diversiteit aan contacten met zoveel verschillende mensen. Oh ja, niet te vergeten 'reacties op de blogs - contacten' natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vriendschappen zijn er in vele soorten en maten. Dus nee, ik vind het niet vreemd om een goed contact via internet een vriendschap te noemen.
    Ik denk trouwens dat de behoefte aan (veel) vriendschappen ook enorm kan verschillen per persoon. Ben je introvert of juist niet speelt bv. een rol daarin. Ik heb een dierbare vriendin die eigenlijk nooit alleen kan zijn; ik zou er niet aan moeten denken om elke avond bij iemand langs te gaan of iemand op bezoek te hebben. En ook al verschillen we daar zo in, we hebben een heel goede band.
    Catfish is ontstaan vanuit wat presentator Nev zelf ooit overkwam. Er is eerst een film over zijn verhaal gemaakt, daarna kwam het tv-programma. Ik denk dat deze achtergrond ertoe bijdraagt dat het bij dit programma niet alleen gaat om hoge kijkcijfers behalen. Hij had vorige week trouwens wel veel geluk, op de fiets aangereden door een vrachtwagen, 2 nekwervels gebroken, maar hij gaat er niets aan overhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik.kende het verhaal achter catfish wel, maar wist niet dat daar ook een film over was gemaakt.

      Gebroken nekwervels lijkt me niet bepaald een pretje.
      Ik heb ooit drie nekwervels beschadigd.

      Verwijderen
  3. Het programma ken ik niet.
    Mijn dochter heeft een tijdje vrij intensief nagels gelakt, dan gaat er ook een wereld voor je open wat er allemaal mogelijk is met malletjes etc etc,
    Daar heeft ze een Zweedse vriendin aan overgehouden die dit weekend voor de 4e keer een paar dagen langs komt, ZO leuk.
    En een ander bleek 5 km verderop te wonen en heeft ze ook veel contact mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In het programma Sister Wives werd één van de vrouwen, Mary, ook gecatfisht. Echt heel naar was het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In één van de eerste afleveringen van catfish zat een mormoon die sprekend op Cody leek (zelfs al was zijn gezicht afgeschermd met een balkje)
      Iemand had zijn fotos en naam misbruikt, waardoor hij zowat verstoten werd uit zijn gemeenschap.

      Verwijderen