dinsdag 20 augustus 2024

Ze denken dat ik niets meer kan

Afgelopen zomers heb ik afscheid moeten nemen van m'n luie tuinligbedden.
Van die lage modellen, waar ik door m'n nieuwe beperkingen met geen mogelijkheid meer uit overeind kon komen.
Zaterdag stond er op de weggeefhoek een hogere aangeboden.
Vandaag mocht ik hem ophalen.
Ik had het natuurlijk aan een vriendin die daar op de hoek woont kunnen vragen en dat had ze vast met liefde gedaan.
Maar Marlien zal Marlien niet zijn als ze het niet eerst zelf gaat proberen. 
Het was nog een hele toer om hem in m'n eentje achterop mijn trike te binden.
Ik had alle trekveren meegenomen die ik vinden kon.
Want ik laat me niet voor één gat vangen natuurlijk.


Toen ik wegreed kantelde hij een beetje naar achteren.
Dat zag er in mijn achteruitkijkspiegels veel erger uit dan het was.
Ik nam alle drempels onderweg dus uiterst voorzichtig.
En het ging helemaal goed.
GIRL POWER!!!


Hij bleek toch wat lager dan tuinstoel hoogte, maar met een paar extra kussens eronder kon ik toch goed gaan zitten en weer opstaan.
Maar dat opstaan verliep uiteindelijk toch een beetje anders.

Terwijl ik dit blogje aan het schrijven was, ging het opeens krak-boem.
En daar lag ik met mijn benen in de lucht tussen de brokstukken.
Dankzij de stapel kussens had ik me gelukkig niet bezeerd.


Na de eerste schrik, ging ik maar eens bedenken hoe ik overeind zou kunnen komen.
Dat is met mijn grote lijf, sinds die bacterie er in huis hield een stuk moeilijker geworden.
Ik besloot dus om eerst maar eens het ijsje dat ik nog in m'n hand had op te eten.

Mijn eerste zorg was: alle losgebroken onderdelen verwijderen, zodat ik me daar niet meer aan kon bezeren.

Toen moest ik ruimte zien te maken om me om te kunnen draaien.
Met mijn voeten duwde ik de zware houten tuinstoel  naast me zo ver mogelijk naar voren.
Maar de parasolstandaard stond in de weg.
En die was in deze positie te zwaar.

Ik wist dat mijn slechte knie gigantisch pijn zou doen, maar ik moest toch echt een manier vinden om op handen en knieën te draaien, anders zou ik nooit overeind kunnen komen.
Het lukte me om de blauwe kussens er tussenuit te trekken en naast me op de grond te leggen.
Maar de onderste steun van het ligbed stond nog overeind en ik was bang dat die alsnog zou breken als ik daar met heel m'n  gewicht op steunde.

Ondertussen trok ik ook m'n sandalen uit, want die zouden alleen maar tegenwerken.

Tussen elke stap zat een hele denkfase, waarin ik maar onkruid om me heen wegplukte om Zen te blijven, zodat ik me beter kon concentreren op de volgende stap.

Uiteindelijk besloot ik mezelf naar de blauwe kussens te verplaatsen en vandaar uit het ligbed op z'n kant te zetten.
Dat lukte.
Maar dan?
Ik had gehoopt te kunnen steunen op het gekantelde ligbed, maar durfde het toch niet aan.
Dus gele kussen losgemaakt en op de grond gelegd.
Mezelf daar weer opgehesen.

En toen had ik eindelijk genoeg ruimte om mezelf om te draaien.
Ik moest weer even moed verzamelen, maar het viel best mee.
Eenmaal op handen en knieën kon ik mezelf ophijsen aan de houten stoel en de stenen rand onder het raam.

Alles bij elkaar ben ik ruim een uur bezig geweest om overeind te komen.
Maar het is me toch maar mooi gelukt.

Ik neem het de gulle geefster absoluut niet kwalijk.
Tuin plastic wordt in de loop der tijd harder en brosser.
En ik ben nou eenmaal zwaar.
Ik heb er gelukkig helemaal niets aan overgehouden.

Nu moet ik alleen nog van de brokstukken af zien te komen.
Geen idee hoe ik dat bij de stort kan krijgen.




18 opmerkingen:

  1. Je weet van een benarde situatie een komische blog te maken, stoer vind ik dat. Je had ook in huilen uit kunnen barsten en voor ons een jammerende blog kunnen schrijven. Dat deed je niet en dat siert je, ik vind je een kei!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik de zelfmedelijden een beetje ontgroeid ben.
      Ik ben iemand die in oplossingen denkt.
      Lukt ook niet altijd, maar nu dus wel 😂😂😂

      Verwijderen
  2. Nou dat jij niks kan, geloof ik niet, nu zeker niet! Allereerst dat ding vervoeren en dan ook nog kans zien om weer overeind te komen (ook nog al wiedend)
    Petje af! ( want ik weet, uit ervaring, hoe moeilijk het is om vanaf de grond weer overeind te komen, een hele klus)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die titel had ik er al boven staan, toen dit blogje nog een heel andere kant op ging 😂

      Verwijderen
  3. Gelukkig hebben we de foto's nog 😂, wordt er dan gezegd. Meid, wat een pech!! Eerst pech dat 'ie toch wat lager was dan verwacht, en daarna dat 'ie er bij eerste gebruik gelijk de brui aan gaf. Top hoor, dat je kalm bleef en uiteindelijk wist overeind te komen. En naar de stort brengen (van de grotere brokstukken): zoals je hem hebt gehaald, misschien wat extra touw er omheen, en gaan. Want Marlien kan echt nog veel meer dan "ze" denken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt hier alleen met een auto naar de stort.
      Je moet nl een weegbrug op als je aan komt en als je weggaat.
      Zo worden de kosten bepaald.

      Verwijderen
  4. Wat een verhaal! We hebben vorig jaar een valcursus gedaan en omdat vallen op elke manier kan gebeuren, ook door je stoel zakken is eigenlijk vallen.
    Vooral het opstaan vond ik het belangrijkste onderdeel, ik heb 2 nieuwe knieen, dus daarop steunen is niet zo goed voor ze.
    Er werd echt veel aandacht aan besteed, ook precies wat jij deed, eerst nadenken, je lichaam scannen of alles nog op z'n plek zit, waar het pijn doet en dan pas nadenken hoe je kan opstaan. Natuurlijk is het bij die les makkelijker omdat je op een groot dik kussen ligt maar toch heb ik er meer vertrouwen in gekregen dat ik zelfstandig zal kunnen opstaan na val. En dat gevoel had eigenlijk iedereen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt heel beeldend schrijven, Marlien... Oh, ik zag het helemaal voor me gebeuren. En dan maak je ook nog foto's tijdens het hele gedoe!
    Wat een zelfbeheersing om van stap tot stap te bedenken hoe je het beste de volgende 'hindernis' kunt nemen. Ik zou meteen vanuit de benarde positie willen komen...
    En nou hoop ik maar dat iemand de stoelrestanten voor je met de auto kan/wil wegbrengen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een lieve 80+ dame, die vanmorgen m'n verhaal hoorde bij de fysifit, komt zo om het weg te brengen.

      Verwijderen
  6. Vervelend dat dit je overkomt en een hele worsteling om je er uit te bevrijden! Maar het geeft inderdaad weer aan dat je je niet zomaar laat kennen en er op jouw eigen manier weer het beste van maakt: zeer knap! En des te knapper om er dan zo weer over te kunnen schrijven; je beschrijft het voorval ook bijna als een slapstick film, al zal het op het cruciale moment zèlf niet zo hebben aangevoeld denk ik...
    Maar door zo'n mooie beschrijving is het wel een leuk verhaal geworden. En inderdaad: nu nog afvoeren... èn een nieuw alternatief! Succes weer Marlien! Groetjes 👍🏼🍀👋🏽

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel beeldend verhaal! Knap gereageerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Komt zo ook in orde toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed dat je zo rustig bleef en de situatie zo goed inventariseerde en dat je het hebt kunnen oplossen. Ik vind het heel knap van je en ben onder de in druk. Ik hoop dat ik ook zo goed kan reageren op druk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heftige gebeurtenis! Ik raakte al lezend buiten adem
    Het werd fitness en hersengymnastiek, alles bij elkaar. Een olympisch gebeuren. En dat een uur lang!
    De 90 jarige mevrouw is een mooie beloning.
    En je hebt jezelf toch een verdiende traktatie gegund?! Hulde!
    Je hebt jezelf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha ik vermoed wie je bent, gezien je schrijfstijl.
      Die mevrouw id pas 81 hoor, maar ik was er blij mee.

      Verwijderen
  11. Wat jammer van de stoel. En knap dat je jezelf toch overeind kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen