zondag 8 september 2024

Je negatieve gevoelens erkennen is niet negatief

In mijn familie komen heel veel spierproblemen voor.
Hoog rugpijn, lage rugpijn, spierschedeontstekingen,  fibromyalgie,om er  maar  een paar te noemen.
Ik heb intuitief altijd geweten dat daar meer achter zat.
Maar het heeft me een lange weg gekost om erachter te komen.
Want het was niet bespreekbaar.
"Opgewekt en vrolijk"; was het devies.
In ons gezin was elk gevoel, elke emotie verboden.
De naoorlogse generatie was zo.

In mijn zoektocht ben ik heel wat behandelaren tegengekomen.
Psychologen die me klaar wilden stomen voor de toekomst, terwijl ik m'n verleden nog niet verwerkt had.
Fysiotherapeuten die m'n rug electricuteerde zodat m'n lage rugpijn tijdelijk verdween.
Ik werd in beugels geklemd om mijn armen te ontlasten
Op keiharde steunzolen gezet vanwege hielspoor.
Etc etc etc.
En steeds had ik het gevoel dat het niet klopte, dat er alleen symptomen bestreden werden.

Lichaam en geest staan niet los van elkaar.
In de holistische leer weet men dit al lang.
Gelukkig begint het in de reguliere behandelmethodes ook door te sijpelen.

Iedereen heeft negatieve gevoelens.
Als je die niet had zou je ook geen positieve gevoelens kunnen hebben.
Als je altijd maar positief wilt zijn, dan druk je je negatieve ervaringen weg.
Die gaan niet weg als je ze niet verwerkt.
Het slaat zich op in je lichaam en zorgt voor pijn.
Als je dat maar lang genoeg volhoud wordt de pijn chronisch.

Ik heb met lichaamsgerichte therapieën een stuk beter leren luisteren naar wat mijn lichaam mij verteld.
Ik hoef van mijzelf niet altijd alleen maar positief meer te zijn.
Want verplicht positief is helemaal niet positief.
Soms duurt het wel een tijdje tot het kwartje valt.
Dat maakt somber en dat mag er ook zijn.

Als ik hier af en toe mijn sombere kant uit krijg ik altijd dezelfde reacties.
Of het moet gelijk opgelost worden, of ik moet mijn glas halfvol denken.
Nee het hoeft niet stantepede opgelost te worden.
Ook dat is een manier om jezelf te ontkennen namelijk.
Ik denk ook niet in halfvolle en halflege glazen.
Ze zijn er allebei en ze mogen er zijn.
Dat kunnen toegeven scheelt heel veel pijn en brengt je dichter bij de oplossing.
Maar dat moet je wel onder ogen durven zien.
En daar is lef voor nodig.

Mijn vorige huisarts zei altijd dat 80% van haar cliënten psychische problemen had, maar ze bleven komen met lichamelijke kwalen.
Ze kon ze niet helpen, omdat ze er niet voor open stonden.
"Jij weet tenminste hoe jij in elkaar zit en kunt daarmee omgaan", verzuchtte ze dan.




Je moet de bodem raken
om weer op te kunnen veren
De één blijft het hele leven watertrappelen
De ander gaat onder en veert weer op




Interressant om te lezen:


Ik heb zelf veel aan de boeken van Christiane Beerlandt:
de sleutel tot zelfbevrijding
en
de hoorn des overvloed.




9 opmerkingen:

  1. Hoi Marlien, ik heb je blog met interesse gelezen en heb weer meer respect voor, nog meer dan ik al had!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voor JE , dat woord stond er niet bij, zo snel typ ik soms!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erkennen dat je in een negatieve fase zit en voor je gevoel er nooit een einde aan komt is al een eerste stap naar beter dank ik. Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik nooit echt een depressieve tijd heb gehad, wel een halve burn-out half jaar nadat scheiding eindelijk was afgerond, ik kon nog prima werken maar alles op halve kracht en na halve dag was de energie op.
    En laatste jaar van werkzame leven overspannen geraakt door dwang van nieuwe zee bureaucratische leidinggevende, die vond dat ik meer moest doen terwijl ik door lichamelijke oorzaken steeds minder kon.
    Maar dat is heel wat anders dan een depressie neem ik aan als ik erover lees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ik heb geen depressie.
      Dan kun je niet meer genieten van wat er wel is.
      En dat doe ik wel.

      Het is zo'n punt van: en hoe nu verder?
      Het zoeken naar de volgende stap en die niet kunnen vinden.

      Verwijderen
    2. Ik snap het nu beter, je eerste bericht nodigde ook wel uit tot geven van tips zonder dat dat je bedoeling was.
      Heb je voor jezelf al een idee wat je wil doen, echt dingen voor jezelf, die doe je ook al met de Uit Bus maar eigenlijk zoek je meer diepgaandere uitjes/ontmoetingen, of wil je ook voor anderen wat betekenen.

      Verwijderen
  4. Knap verwoord!
    Inderdaad: als positief er is, dan is negatief er ook en dat mag.
    En het een (lich.) vloeit vaak voort uit diepere klachten.
    Jij gaat er goed mee om!

    BeantwoordenVerwijderen