vrijdag 21 juni 2024

Glasblazerij

Vandaag reed de Uitbus naar de Glasblazerij  van Mart Martorell in Laren (Gld), waar we verwelkomd werden met:


Daarna vertelde hij wat over de geschiedenis van het glasblazen, dat al 5000 jaar geleden uitgevonden is.




Daarna kregen we het bekende filmpje "Glas" van Bert Haanstra te zien.
Ik had het filmpje  uit 1958 weleens gezien, maar met de aanvullende uitleg die hij erbij gaf werd er veel meer duidelijk.


Na een tweede bakkie kregen we dan een live demonstratie.
 Met heldere uitleg over de werking van vuur en glas.
Het lijkt zo simpel, maar er komt een hoop bij kijken.
Een van ons mocht het ook uitproberen.
Ze maakten samen een schattig vaasje.


Het fotograferen van glas in een ruimte vol glas en (vals) licht blijkt nog een hele kunst zoals je ziet.


Ik vond dit uiteindelijk de beste foto, al is de achtergrond wat raar.


Er was zoveel moois te zien en te koop, dat ik niet kon kiezen en zonder iets naar huis ben gekomen.
Waar Lolo nog in zo diepe slaap was dat ze niet eens door had dat ik er weer was.


Nb wil je echt mooie fotos zien kijk dan op de site van Mart Martorell.
Je kunt meer fotos vinden door  op het rechthoekje links bovenaan naast "welkom" te klikken.

Fotos met toestemming gemaakt en geplaatst.

5 opmerkingen:

  1. Weer zo'n leuk uitje.
    Zo knap hè, dat glasblazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een super uitstapje! Wat mooi het vaasje dat je maakte!
    Je foto’s zijn echt wel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het ooit eens gezien toen in de 6e klas van de lagere school zat, en ik vond het fascinerend!
    En ik zou het weer geweldig vinden om te zien...
    Wat had je een leuk uitje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen dan.
      Er zijn meer plaatsen waar je terecht kunt.
      Hij geeft ook workshops.
      Dat lijkt me ook wel wat.
      Maar ja vervoer he, das lastig voor me.

      Verwijderen